پایه چرخ – آشنایی با 10 عدد انواع پایه چرخ

انواع پایه چرخ

معرفی انواع پایه چرخ خیاطی

پایه چرخ خیاطی یکی از مهم‌ترین اجزای این دستگاه است که نقش مهمی در کیفیت و دقت دوخت دارد. پایه‌های چرخ خیاطی در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام برای یک نوع دوخت خاص طراحی شده‌اند.

در اینجا به معرفی انواع پایه چرخ خیاطی می‌پردازیم:

پایه چرخ
  • پایه زیپ دوزی:

    این پایه برای دوخت زیپ طراحی شده است. زیپ‌ها انواع مختلفی دارند و برای راحتی بیشتر در دوخت آنها، طراحی‌های متفاوتی برای پایه‌های زیپ انجام شده است. نکته‌ای که در هنگام خرید پایه زیپ باید به آن توجه کنید، بلندی یا کوتاهی میله پایه چرخ خیاطی شماست.
  • پایه ساده دوزی

  • این پایه از متداول‌ترین پایه‌های چرخ خیاطی است که برای دوخت‌های ساده و معمولی استفاده می‌شود. این پایه در دو شکل دارای شکاف باز و شکاف نیمه باز وجود دارد. نوع شکاف باز را چند کاره نیز می‌گویند زیرا علاوه بر دوخت‌های ساده، دوخت زیگزاگ را نیز انجام می‌دهد. اما نوع شکاف نیمه باز فقط ساده دوزی می‌کند.
  • پایه پس دوز:

    این پایه برای دوخت پس دوز استفاده می‌شود. پس دوز دوختی است که در انتهای دوخت اصلی برای استحکام بیشتر انجام می‌شود. برای انجام پس دوز باید از نخ همرنگ پارچه استفاده کنید و درجه کشش نخ چرخ را طوری تنظیم کنید که پارچه جمع نشود.
  • پایه دکمه دوزی:

    این پایه برای دوخت دکمه‌ها استفاده می‌شود. این پایه فقط برای دکمه‌های بدون پایه و سوراخ دار استفاده می‌شود. نحوه قرار دادن پایه‌های چرخ خیاطی‌های مختلف با هم متفاوت است. برای قرار دادن پایه دکمه دوزی، حتماً از کاتالوگ مربوط به چرخ خیاطی خود کمک بگیرید.
  • پایه لب تو:

    این پایه برای دوخت لب لباس‌ها مانند چادر، روسری، شال و دامن استفاده می‌شود. این پایه دارای یک مدل برگشتی در سر خود است که باید پارچه را داخل آن جا دهید. با این پایه می‌توانید هم از دوخت ساده و هم از دوخت زیگزاگ استفاده کنید.
  • پایه مخصوص نخ ماهیگیری:

    در برخی چرخ‌ها برای این نخ پایه خاصی در نظر گرفته شده است. نخ ماهیگیری نخی نایلونی و شیار مانند است که در انتهای لباس‌ها با دوخت‌های زیگزاکی و یا کردونه دوخته می‌شود. شیار بودن نخ کمک می‌کند که لباس حالت موج دار به خود بگیرد. برای لباس‌های شب و عروس این نخ کاربرد فراوان دارد.
  • پایه رگه دوزی:

    رگه دوزی دوخت‌های نازک و تزیینی است که روی لباس‌ها انجام می‌شود. در پشت پایه رگه دوزی شیار‌های نازکی تعبیه شده است که باید با سوزن دوقلو با فاصله زیاد دوخته شود. دوختی که زیر آن جمع می‌شود کمک می‌کند رگه نازکی روی پارچه قرار بگیرد. هر رگه جداگانه باید اتو شود و بعد رگه دیگر در کنار آن دوخته شود.
  • پایه سر دوز:

    با اینکه می‌توان با پایه همه کاره، دوخت زیگزاگ هم بزنیم ولی با این وجود برخی از چرخ‌های خیاطی پایه‌ای برای پاک دوزی دارند که پارچه را جمع نمی‌کنند و سردوز هم می‌زنند.
  • پایه مغزی دوزی یا نوار اریب:

    از دیگر پایه‌هایی که برای دور دوزی استفاده می‌شود پایه‌های مخصوص نوار اریب هستند. با این پایه می‌توانید هم مغزی دوزی کنید و هم نوار اریب بدوزید.
  • پایه قیطان دوزی:

    برخی از چرخ‌های خیاطی برای قیطان دوزی پایه‌ای در نظر گرفته‌اند که زیر آن شیار نسبتاً کلفتی دارد که قیطان داخل آن قرار می‌گیرد و دوخت روی آن انجام می‌شود. باید دقت کنید سوزن دوخت‌های زیگزاکی که روی آن قرار می‌گیرد دقیقاً در کنار قیطان فرود بیاید.
  • در هنگام خرید پایه چرخ خیاطی به نکات زیر توجه کنید:

    • متناسب با نوع دوختی که انجام می‌دهید، پایه مناسب را انتخاب کنید.
    • به جنس پایه توجه کنید. پایه‌های فلزی بادوام‌تر هستند اما پایه‌های پلاستیکی سبک‌تر و ارزان‌تر هستند.

  • معرفی سایت خاله یاردا

    هدف از ایجاد سایت خاله یاردا، به عنوان مرجع یادگیری خیاطی بدون الگو، ارائه آموزش‌های لازم به صورت آنلاین به کاربران است. شما می‌توانید به راحتی آموزش‌های مورد نیاز خود را به صورت جداگانه و بر اساس نیاز خود تهیه کرده و از خیاطی خود لذت ببرید. همچنین این آموزش‌ها به خیاطان و افراد علاقه‌مند به خیاطی کمک می‌کند که سریع‌تر و بهتر لباس‌های مدنظر خود را آماده کنند.

    معرفی سایت خاله یاردا

    هدف از آموزش خیاطی بدون الگو چیست؟

    با آموزش خیاطی بدون الگو می‌توانید هر آنچه دوست دارید بدوزید، از دامن گرفته تا انواع پیراهن و شلوار! همیشه یادتان باشد که برای دوختنِ آموزش دوخت لباس مجلسی بدون الگو و چه با الگو، هر چه اندازه‌گیری را دقیق‌تر انجام دهید و هر چه بیشتر به آن توجه کنید، نتیجۀ کارتان به مراتب بهتر خواهد بود. اگر قبلاً اندازه‌ها را تخمینی حساب می‌کردید، بهتر است از حالا به بعد، دقت کارتان را بیشتر کنید و به سراغ اندازه‌گیری دقیق بروید. قسمت‌های لازم را به طور دقیق انجام دهید و لباس را بر اساس آن اندازه‌ها بدوزید. یادتان باشد که اندازه‌هایی که می‌گیرید، درواقع نقشۀ راهتان هستند و باید بسیار دقیق باشند.

مریم خالقی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *