انواع جا دکمه – بررسی 18 نکته مهم توسط خاله یاردا

معرفی انواع جا دکمه – بررسی 18 نکته مهم توسط خاله یاردا

انواع جا دکمه شاید در نگاه اول خیلی در دوخت لباس ها مهم نباشد اما وقتی به ریزه کاری ها و ظریف کاری ها می رسید متوجه می شوید که جا دکمه ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. امروزه جا دکمه ها به عنوان بخش اصلی ظریف کاری و زیبایی شناسی لباس ها معرفی شده اند.

جا دکمه چیست ؟

قبل از اینکه در خصوص انواع جا دکمه صحبت کنیم بهتر است که کمی با جادکمه آشنا شویم . جادکمه با جاتکمه سوراخی بر روی لباس است که برای عبور دادن دکمه لباس از آن تعبیه شده‌است. جادکمه برای سرعت بخشیدن به باز یا بستن لباس اختراع شد و آلمانی‌ها در قرن ۱۳ اولین قومی بودند که از جا تکمه استفاده می‌کردند و همچنین مدارکی موجود است که ایرانیان باستان نیز از آن استفاده می‌کردند و در قرن ۱۳–۱۴ به خاطر سرعت بخشیدن در آماده شدن برای جنگیدن در اروپا استفاده از آن گسترش یافت.

معرفی انواع جا دکمه

انواع جا دکمه ها به سه دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

جا دکمه ساده:

جا دکمه ساده

جا دکمه ساده

این مدل جا دکمه ساده، بیشتر از مدلهای دیگر رواج دارد. از این مدل برای بلوزهای مردانه، لباسهای کودکان و مانتو استفاده می شود. برای دوخت این مدل جا دکمه از پایه مخصوص دوخت جا دکمه استفاده می شود .


جا دکمه بندینکی یا بندی

یکی دیگر از انواع جا دکمه ،جا دکمه بندی یا بندینکی است . برای دوخت انواع جادکمه های بندی نیاز به ایجاد شکاف بر روی پارچه نداریم. در نتیجه می توانیم از پارچه لباس برای تهیه بندینک استفاده کرد. همچنین از قیطان و کش نیز به عنوان بندینک استفاده می شود . در لباس های خاص مانند پالتو های چرمی زمستانی از بندینک های چرمی استفاده می شود .

جا دکمه بندینکی یا بندی

جا دکمه بندینکی یا بندی

جادکمه های بندینکی به دسته های زیر تقسیم می شوند :

  • جا دکمه بندینکی پارچه ای : در این مدل از پارچه ای که با آن لباس دوخته اید، بنده های باریکی ایجاد کرده و با آنها جادکمه های بندینکی را ایجاد می کنید . این جا دکمه ها در میان درز لبه لباس و سجاف یا درز دوبل لباس استفاده می شوند.در لباسهای چینی این مدل جا دکمه های استفاده می شود.
  • جا دکمه بندینکی قیطانی : به جای استفاده از پارچه لباس، برای تهیه جادکمه ای بندینکی قیطانی می توانید از قیطان استفاده کنید. برای پیراهنهای مجلسی که تعداد زیادی بندینک در کنار هم قرار میگیرن از قیطان استفاده می شود. جا دکمه های قیطانی در لباس مجلسی بیشتر نقش تزیینی ایفا می کنند .
  • جا دکمه بندینکی کشی : در این مدل از جا دکمه از کشها برای پشت لباس عروس و لباس مجلسی استفاده می شود. روش دوخت این جا دکمه ها مثل مدل بندینک های قیطانی است.
  • جا دکمه بندینکی چرمی : از این مدل برای لباسهای پشمی و زمستانی مثل ژاکت و پالتو استفاده می شود. در این مدل از بندک های چرمی استفاده می شود .

جا دکمه فیلتابی

جا دکمه فیلتابی

جا دکمه فیلتابی

در بین انواع جا دکمه ها، جا دکمه فیلتابی برای پالتو و کت مناسب تر است . نکته قابل توجه این هستش که جادکمه فیلتابی دقیقا مثل جیب فیلتابی دوخته می شود .


نحوه قرار گرفتن جادکمه ها روی لباس

جادکمه ها از نظر طریقه قرار گرفتن جایگاه روی لباس به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. جادکمه های طولی یا عمودی : که برای بلوزها و شومیز ها مناسب تر است .
  2. جادکمه های افقی : که برای کت، مانتو و پالتو بیشتر استفاده می شود .

نکات مهم در دوخت جادکمه

در هنگام دوخت انواع جا دکمه باید به نکات زیادی دقت کنید. در اینجا ما 18 نکته مهم و کاربری را به شما اعلام می کنیم. شما می توانید با استفاده از این نکات جادکمه های خود را بهتر و زیباتر طراحی و پیاده سازی نمایید .

  1. برای دوخت جادکمه با هر نوع چرخ خیاطی ، اول تنظیمات مخصوص جادکمه رو انجام بدهید .معمولا این تنظیمات در همه چرخ ها یکسان است.
  2. همیشه قبل از شروع کار یک بار روی یک قسمت از پارچه دوخت جادکمه رو تست کنید تا طول دوخت و فشرده گی دوخت رو ببینید.
  3. روی لباس مقدار جا دکمه رو با صابون یا مل بکشید جوری که ابتدا و انتهای کار کاملا مشخص باشد.
  4. لباس رو زیر چرخ قرار دهید و سوزن رو با دست به جای شروع جادکمه نزدیک کنید تا دقیق در نقطه ی مورد نظر فرود بیاید.
  5. موقع دوخت جادکمه، پارچه را از زیر چرخ نکشید.( یا هل ندهید.)
  6. وقتی به انتهای جادکمه رسیدید ،اهرم تنظیم پایه رو روی حالت دوخت افقی بذارید.
  7. سعی کنید جایی که میخواهید جادکمه بزنید نسبت به محل های دیگر کمی ضخیم تر باشد چون معمولا سر لباس، سجاف و لایی قرار دارد .
  8. اگر در هنگام دوخت جادکمه ، لباس نازک بود، خودتان می توانید بخشی از آن را لایی بزنید و یا پارچه را دولا کنید .
  9. در هنگام دوخت جادکمه ، نخ ماسوره و نخ روی چرخ رو چک کنید، نخ ها نه سفت و نه شل باشند.شل یا سفت بودن نخ ها تاثیر زیادی در تمیزی جادکمه دارد. همچنین نخ ماسوره را هم هیچ وقت شل روی ماسوره نپیچید.
  10. دقت کنید که در هنگام دوخت جادکمه ، محل جادکمه برای جا دکمه ي عمودي، روي خط وسط جلو برای بلوز، با فاصله هاي 8-7 سانتی متری قرار بگیرد. براي جا دکمه هاي افقي از ابتدا از خط وسط جلو 3-2 سانت ، داخل روي هم گرد شده و از این نقطه، پهناي جادکمه رو به طرف داخل الگو جدا کنید.
  11. دقت کن در پایین بلوز حدود 20 سانت را خالی گذشته و به هیچ عنوان در این بخش جا دکمه ای نزنید.
  12. در هنگام دوخت جادکمه دقت کنید که اندازه بخش دکمه خور برای دكمه هاي كوچك ، يك دوم قطر دکمه+ 1 تا 0.5 سانت است. همچنین اندازه دکمه خور برای دکمه هاي بزرگ يك دوم قطر دکمه 1+تا 3 سانت هست.
  13. طول چاک جا دکمه به طور معمول به این صورت محاسبه می شود : قطر دکمه + 2 الی 3 سانت داخل رویه هم گرد شده است.
  14. طول چاک جادکمه برای پارچه های ضخیم: قطر دکمه + 5 الی 3 سانت است .
  15. طول چاک جادکمه برای پارچه های ظریف: قطر دکمه+ 1 سانت است.
  16. جا دکمه هاي افقي از ثابت ترین جا دکمه ها هستن چون بعلت قرار گرفتن در حالت عرضی امکان جا به جایی دکمه رو کم می کنند.
  17. محل جادکمه، در لباسهای جلو باز زنانه در طرف راست و در لباسهاي پشت باز در طرف چپ قرار می گیرد.
  18. از جادکمه هاي عمودي در دکمه خور جدا یا پیراهن شمیزی یا وقتي به تعداد زياد دكمه هاي كوچك نياز است استفاده کنید.

معرفی سایت خاله یاردا

هدف از ایجاد سایت خاله یاردا، به عنوان مرجع یادگیری خیاطی بدون الگو، ارائه آموزش‌های لازم به صورت آنلاین به کاربران است. شما می‌توانید به راحتی آموزش‌های مورد نیاز خود را به صورت جداگانه و بر اساس نیاز خود تهیه کرده و از خیاطی خود لذت ببرید. همچنین این آموزش‌ها به خیاطان و افراد علاقه‌مند به خیاطی کمک می‌کند که سریع‌تر و بهتر لباس‌های مدنظر خود را آماده کنند.

معرفی سایت خاله یاردا

هدف از آموزش خیاطی بدون الگو چیست؟

با آموزش خیاطی بدون الگو می‌توانید هر آنچه دوست دارید بدوزید، از دامن گرفته تا انواع پیراهن و شلوار! همیشه یادتان باشد که برای دوختنِ آموزش دوخت لباس مجلسی بدون الگو و چه با الگو، هر چه اندازه‌گیری را دقیق‌تر انجام دهید و هر چه بیشتر به آن توجه کنید، نتیجۀ کارتان به مراتب بهتر خواهد بود. اگر قبلاً اندازه‌ها را تخمینی حساب می‌کردید، بهتر است از حالا به بعد، دقت کارتان را بیشتر کنید و به سراغ اندازه‌گیری دقیق بروید. قسمت‌های لازم را به طور دقیق انجام دهید و لباس را بر اساس آن اندازه‌ها بدوزید. یادتان باشد که اندازه‌هایی که می‌گیرید، درواقع نقشۀ راهتان هستند و باید بسیار دقیق باشند.

Hossein_Barati وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *