انواع قیچی خیاطی – معرفی 7 مدل قیچی در خیاطی

انواع قیچی خیاطی – معرفی 7 مدل قیچی در خیاطی

قیچی خیاطی را می توان یکی از پرکاربردترین ابزار ها در بین تمام خیاط ها دانست. با این حال قیچی های خیاطی مدل های مختلفی دارند. هر کدام برای کار خاصی استفاده می شوند و معمولا خیاط های حرفه ای از قیچی های مخصوص برای انجام کار های مختلف استفاده می کنند.

هنر خیاطی یکی از هنرهای ماندگار ایرانیان بوده که از سال‌های دور مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است؛ اما پیشرفت تکنولوژی باعث طراحی انواع قیچی و لوازم خیاطی مدرن شده است که تحول بزرگی در این هنر ایجاد کرده‌اند. ما در این مقاله می‌خواهیم انواع قیچی خیاطی را به شما معرفی کرده و کاربردهای هر کدام را با هم مرور کنیم؛ اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مندید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی انواع قیچی خیاطی

قیچی خیاطی مدل های مختلفی دارد. حتی ممکن است برای پارچه های مختلف از قیچی های خاصی استفاده شود. با این حال پر کاربرد ترین قیچی ها شامل موارد زیر می شوند.

مدل شماره 1 قیچی خیاطی – قیچی ساده

قیچی ساده خیاطی را می‌توان در اکثر خانه‌های ایرانی دید! این قیچی دارای ظاهری ساده است که دسته‌های آن به شکل حلقه‌های یکسان طراحی شده و برای کارهای روزمره‌ی خیاطی به کار می‌رود. از نظر قیمت نیز این نوع از قیچی‌ها، ارزان‌ترین قیچی‌های خیاطی هستند.

مدل شماره 1 قیچی خیاطی – قیچی ساده
مدل شماره 2 – قیچی نخ چین دستی

مدل شماره 2 – قیچی نخ چین دستی

نخ چین دستی یک قیچی کوچک و ساده است. نخ چین، همان‌طور که اسمش پیداست، معمولا برای چیدن نخ‌های اضافی در خیاطی به کار می‌رود و استفاده از آن نیز بسیار راحت است.

مدل شماره 3 – قیچی کاتر برش دستی

کاتر برش دستی نیز یکی دیگر از لوازم مورد نیاز در خیاطی است که عملکردی شبیه به انواع قیچی خیاطی دارد. ولی برش دادن حجم زیادی از پارچه‌ها توسط کاتر برش بسیار سریعتر از قیچی خیاطی انجام می‌شود؛ بنابراین، شما هم می‌توانید خرید کاتر برش دستی را در اولویت خود قرار دهید.

مدل شماره 3 – قیچی کاتر برش دستی
مدل شماره 4– قیچی زیگزاگ یا دالبری

مدل شماره 4– قیچی زیگزاگ یا دالبری

اگر بخواهید خیاطی را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید، باید نحوه‌ی کار با انواع قیچی مانند قیچی زیگزاگ را بلد باشید. تفاوت اصلی این قیچی با سایر قیچی‌ها در طراحی لبه‌های آن است که به صورت زیگزاگی انجام شده است. این نوع از طراحی باعث شده است که هنگام برش، تار و پود پارچه از هم جدا نشود.

مدل شماره 5 قیچی خیاطی – قیچی برش کوچک

گاهی ممکن است در خیاطی مجبور شویم از دوخت‌های خیلی ظریف استفاده کنیم. در این شرایط یک قیچی برش کوچک می‌تواند به ما کمک کند تا تسلط بیشتری روی دوخت داشته باشیم. این قیچی‌ها دارای لبه‌های کوتاه و نازک هستند که برای برش‌های ظریف بسیار مناسب‌اند.

مدل شماره 5 قیچی خیاطی – قیچی برش کوچک
مدل شماره 6– قیچی برش ضخیم

مدل شماره 6– قیچی برش ضخیم

قیچی برش ضخیم از نظر طراحی تفاوت‌های بسیار زیادی با سایر قیچی‌ها دارد؛ چرا که باید نیروی لازم برای برش پارچه‌های ضخیم را داشته باشد. به همین منظور، یک خمیدگی در ساختار آن طراحی شده و دسته‌ها نیز بزرگتر در نظر گرفته شده‌اند.

مدل شماره 7 قیچی خیاطی – قیچی جا دکمه

شاید ساخت یک قیچی برای جا دکمه از نظر شما عجیب باشد؛ اما این اتفاق افتاده است و قیچی‌های جا دکمه امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این قیچی در حقیقت یک قیچی کوچک نوک تیز است که در آوردن جای دکمه‌ها را راحت می‌کند.

مدل شماره 7 قیچی خیاطی – قیچی جا دکمه

معرفی سایت خاله یاردا

هدف از ایجاد سایت خاله یاردا، به عنوان مرجع یادگیری خیاطی بدون الگو، ارائه آموزش‌های لازم به صورت آنلاین به کاربران است. شما می‌توانید به راحتی آموزش‌های مورد نیاز خود را به صورت جداگانه و بر اساس نیاز خود تهیه کرده و از خیاطی خود لذت ببرید. همچنین این آموزش‌ها به خیاطان و افراد علاقه‌مند به خیاطی کمک می‌کند که سریع‌تر و بهتر لباس‌های مدنظر خود را آماده کنند.

معرفی سایت خاله یاردا

هدف از آموزش خیاطی بدون الگو چیست؟

با آموزش خیاطی بدون الگو می‌توانید هر آنچه دوست دارید بدوزید، از دامن گرفته تا انواع پیراهن و شلوار! همیشه یادتان باشد که برای دوختنِ آموزش دوخت لباس مجلسی بدون الگو و چه با الگو، هر چه اندازه‌گیری را دقیق‌تر انجام دهید و هر چه بیشتر به آن توجه کنید، نتیجۀ کارتان به مراتب بهتر خواهد بود. اگر قبلاً اندازه‌ها را تخمینی حساب می‌کردید، بهتر است از حالا به بعد، دقت کارتان را بیشتر کنید و به سراغ اندازه‌گیری دقیق بروید. قسمت‌های لازم را به طور دقیق انجام دهید و لباس را بر اساس آن اندازه‌ها بدوزید. یادتان باشد که اندازه‌هایی که می‌گیرید، درواقع نقشۀ راهتان هستند و باید بسیار دقیق باشند.

Hossein_Barati وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *