خط کش خیاطی – معرفی 10 مدل مختلف و اصلی آن

خط کش خیاطی – معرفی 10 مدل مختلف و اصلی آن

خط کش خیاطی به طور کلی برای ترسیم خط‌های صاف و اندازه‌گیری به کار می‌رود. خط کش‌های خیاطی نسبت به خط کش‌های معمولی دارای تفاوت‌هایی هستند و نه تنها برای ترسیم خطوط صاف بلکه برای رسم کردن انواع اشکال به کار می‌رود. خط کش‌های خیاطی بر اساس کاربرد آن‌ها دارای انواع مختلفی هستند و و ظاهر آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. همچنین خط کش خیاطی به دلیل کارایی‌های مختلف از خط کش‌های معمولی مجزا شده است.

معرفی انواع خط کش خیاطی

خط کش خیاطی برای رسم الگو بر روی پارچه‌ها به کار ‌می‌رود. با استفاده از آن می‌توان انواع مختلف اشکال را بر روی پارچه رسم کرد. این خط کش‌ها دارای انواع مختلفی هستند و دارای درجه‌بندی‌های مختلفی هستند. هر کدام از این خط کش‌ها در رسم الگوی لباس خاص استفاده می‌شوند.


خط کش مدل گونیا

خط کش مدل گونیا

خط کش مدل گونیا

خط کش گونیا یکی از پرکاربردترین خط کش‌ها در انجام خیاطی است که برای رسم زاویه‌های ۹۰ درجه در فاق شلوار، حلقه آستین، یقه لباس و… به کار می‌رود. این خط کش به دو دسته تقسیم میشود. خط کش گونیا خیاطی دارای دو شکل محدب و مقعر است.

الف گونیا محدب:

خط کش گونیا‌ی محدب از دو ضلع صاف و یک ضلعی محدب به وجود آمده است که برای رسم الگوی فاق شلوار و اتصال دو نقطه به یکدیگر به کار می‌رود. از این خط کش برای ترسیم فاق شلوار، حلقه آستین و گاها برای اتصال دو نقطه به یکدیگر کمک گرفته می شود.

ب گونیا مقعر:

خط کش گونیای مقعر نیز دارای دو ضلع صاف و یک ضلع فرو رفته است. این گونیا برای رسم برش‌های سجاف، یقه، پلیسه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای ترسیم برش های حلقه آستین، یقه، درز پهلوی لباس و سوراخ های جا دکمه ای استفاده می شود.


خط کش پیستوله یا همان خط کش فرانسوی منحنی

خط کش پیستوله یا همان خط کش فرانسوی منحنی

خط کش پیستوله یا همان خط کش فرانسوی منحنی

این نوع خط کش خیاطی با عنوان خط کش فرانسوی منحنی نیز شناخته می‌شود. دارای اضلاع منحنی است و با خط کش‌های معمولی تفاوت بسیار زیادی دارد. یک سمت این خط کش دارای منحنی بزرگ است و طرف دیگر آن دارای منحنی‌های کوچک و بزرگ با شکل‌های مختلف است. ابعاد و اشکال این خط کش خیاطی متفاوت است و به همین دلیل خیاط باید چند نمونه از آن را داشته باشد. کاربرد خط کش خیاطی پیستوله در رسم الگوی یقه، انحنای لباس، گودی کردن، ساسون و… است.


خط کش گرزی یا همان خط کش گرنل

خط کش گرزی یا همان خط کش گرنل

خط کش گرزی یا همان خط کش گرنل

خط کش گرزی یا خط کش گرنل نوعی خط کش منحنی شکل است اما میزان انحنای آن نسبت به خط کش فرانسوی ملایم است. در قسمت ابتدایی خط کش انحنایی وجود ندارد اما در قسمت‌های جلوتر میزان انحنا افزایش پیدا می‌کند. کاربرد خط کش خیاطی گرزی برای رسم الگوی انحنای ران و فاق شلوار، انحنای دامن و و به طور کلی هر قسمت از لباس که نیاز به الگوی منحنی دارد است.


خط کش شمشیری

خط کش شمشیری

خط کش شمشیری

نوع دیگری از مدل‌های خط کش خیاطی، خط کش شمشیری است و ظاهر آن مانند شمشیر است. در قسمت ابتدایی این خط کش میزان پهنا بیشتر است و در قسمت انتهای آن پهنای کمتری دارد. برای رسم منحنی کناره‌های شلوار و دامن استفاده می‌شود. همچنین به دلیل وجود شماره‌گذاری بر روی دو طرف خط کش، برای رسم خطوط و اندازه‌گیری مناسب است.


خط کش مولر

خط کش مولر

خط کش مولر

این خط کش در خیاطی بسیار پر مصرف است. ظاهر خط کش مولر مانند خط کش معمولی است و تنها تفاوت آن در قسمت انتهایی خط کش است که به صورت محدب شکل طراحی شده است. برای رسم منحنی‌های مختلف باسن، آستین‌ها، آستین های دو تکه، یقه های لباس و درزهای آستین و به طور کلی قسمت هایی از لباس که منحنی ملايم دارند ازینا خط کش خیاطی استفاده می‌شود.


خط کش اشل

خط کش اشل

خط کش اشل

این خط کش از نظر ظاهری مثل گونیا است ولی جنس آن ژله‌ای و نشکن است. از نظر کاربرد نیز همانند خط کش گونیا می‌باشد، به طوری که دارای دو ضلع صاف و یک ضلع منحنی است. این خط کش دارای شماره‌گذاری در هر دو طرف است و برای اندازه‌گیری بسیار کاربردی است.


خط کش تی

خط کش تی

خط کش تی

خط کش تی مانند خط کش‌های ۱۰۰ سانتی‌متری است و در قسمت بالای آن یک نقاله طراحی شده است. این نقاله برای اندازه‌گیری زاویه‌ها بسیار کاربردی است و در هنگام رسم خطوط افقی و عمودی می‌توان زاویه مورد نظر را از طریق نقاله بر روی پارچه مشخص کرد و پس از آن الگوی مورد نظر را رسم کرد.


خط کش جزوه نویسی

خط کش جزوه نویسی

خط کش جزوه نویسی

این خط کش برای خیاطانی به کار می‌رود که در رسم الگو تسلط زیادی ندارند و تازه کار هستند. خط کش جزوه‌نویسی خیاطی مثل یک شابلون است و در روی آن انواع مختلف الگو‌ها طراحی شده است. خیاطان تازه کار با استفاده از این خط کش‌ها می‌توانند الگوی اولیه را بر روی پارچه رسم کنند و پس از آن الگوی مورد نظر را تکمیل کنند.


خط کش دوخت جا دکمه

خط کش دوخت جا دکمه

خط کش دوخت جا دکمه

این خط کش برای تعیین محل جادکمه و تعیین محل زاپاس در قسمت‌های منحنی کاربرد دارد. حالت مربعی این خط کش باعث اندازه دقیق محل دکمه‌ها می‌شود و به دلیل داشتن شکل منحنی، در رسم الگوی منحنی نیست کاربردی است.


خط کش ۱۰۰ و ۵۰ سانتیمتری

خط کش ۱۰۰ و ۵۰ سانتیمتری

خط کش ۱۰۰ و ۵۰ سانتیمتری

این خط کش برای رسم خطوط صاف بر روی کاغذ، الگو و یا پارچه می‌تواند استفاده شود. دارای جنس‌های مختلف پلاستیکی، چوبی و ژله‌ای است اما جنس فلزی آن نسبت به سایر انواع خط کش ۱۰۰ سانتی‌متری طول عمر بیشتری دارد. از این خط کش در پارچه فروشی‌ها نیز استفاده می‌کنند و در اندازه‌گیری متراژ پارچه کاربرد دارد.


 

معرفی سایت خاله یاردا

هدف از ایجاد سایت خاله یاردا، به عنوان مرجع یادگیری خیاطی بدون الگو، ارائه آموزش‌های لازم به صورت آنلاین به کاربران است. شما می‌توانید به راحتی آموزش‌های مورد نیاز خود را به صورت جداگانه و بر اساس نیاز خود تهیه کرده و از خیاطی خود لذت ببرید. همچنین این آموزش‌ها به خیاطان و افراد علاقه‌مند به خیاطی کمک می‌کند که سریع‌تر و بهتر لباس‌های مدنظر خود را آماده کنند.

معرفی سایت خاله یاردا

هدف از آموزش خیاطی بدون الگو چیست؟

با آموزش خیاطی بدون الگو می‌توانید هر آنچه دوست دارید بدوزید، از دامن گرفته تا انواع پیراهن و شلوار! همیشه یادتان باشد که برای دوختنِ آموزش دوخت لباس مجلسی بدون الگو و چه با الگو، هر چه اندازه‌گیری را دقیق‌تر انجام دهید و هر چه بیشتر به آن توجه کنید، نتیجۀ کارتان به مراتب بهتر خواهد بود. اگر قبلاً اندازه‌ها را تخمینی حساب می‌کردید، بهتر است از حالا به بعد، دقت کارتان را بیشتر کنید و به سراغ اندازه‌گیری دقیق بروید. قسمت‌های لازم را به طور دقیق انجام دهید و لباس را بر اساس آن اندازه‌ها بدوزید. یادتان باشد که اندازه‌هایی که می‌گیرید، درواقع نقشۀ راهتان هستند و باید بسیار دقیق باشند.

Hossein_Barati وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *