پارچه خنک تابستانی – معرفی 7 نوع پارچه

پارچه خنک تابستانی – معرفی 7 نوع پارچه – خاله یاردا

انتخاب پارچه خنک تابستانی یکی از دغدغه های خیاطان است. پارچه های ایده آل برای دوخت انواع شلوار زنانه، لباس مردانه، دامن، بلوز و تونیک تابستانی؛ قابل تنفس، سبک و خنک هستند. به همین دلیل انتخاب پارچه مناسب که باعث گرمازدگی شما نشود اولویت بالایی دارد. همچنین شما باید پارچه ای انتخاب کنید که خیلی باعث تعرق شما نشده و همچنین لکه های عرق روی آن ایجاد شود. با این کار هم خنک خواهید بود و هم اینکه از سلامت پوست خود مطمئن خواهید شد.

معرفی انواع پارچه خنک تابستانی

در مقاله های قبلی در خصوص بهترین پارچه برای خیاط های تازه کار صحبت کردیم. همچنین در کی مقاله جداگانه در خصوص پارچه تریکو و انواع آن به صورت مفصل با شما صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم انواع پارچه خنک تابستانی را به شما معرفی کنیم. شما میتوانید به راحتی با انتخاب پارچه مناسب و با استفاده از محتوای آموزشی برش انواع بلوز آستین و یقه سرخود و آموزش برش بالاتنه ساسون دار به راحتی برای خود و خانواده انواع تیشرت ها و تاپ های تابستانه خنک را تهیه کنید.

آموزش برش انواع بلوز آستین و یقه سرخود
برش انواع بلوز آستین و یقه سرخود + هدیه عنوان پیشفرض
آموزش برش بالاتنه ساسون دار عنوان پیشفرض

پارچه پنبه یا نخی

یکی از بهترین مدل های پارچه خنک تابستانی، پارچه های پنبه ای یا همان نخی است. پارچه پنبه یا نخی؛ با انواع لباس ها سازگاری دارد و زمانی که پارچه نخی یا پنبه ای مرغوب باشد، رطوبت را به خوبی جذب کرده و گرمای بدن را دفع میکند. به همین دلیل پنبه، یکی از بهترین پارچه برای لباس تابستانی و هوای گرم میباشد.

پارچه پنبه یا نخی

پارچه پنبه یا نخی

معمولا از پارچه نخی برای ساخت پارچه‌هایی مانند جین (کلاسیک برای شلوار جین)، شمبری (شبیه به جین بوده اما نرم و سبک است- لی کاغذی) و تیشرت بهره می‌گیرند. بسیاری از لباسهای تابستانی در ترکیب خود دارای پنبه هستند؛ اما در بسیاری از موارد آن را با پارچه‌هایی مانند پلی استر ترکیب می‌کنند به طوری که تمام خواص پنبه در درصد پلی استری کاهش می‌یابد.

ویژگیهای پارچه نخی یا پنبه:

  • قابلیت جذب عالی
  • پنبه، رسانای خوبی برای گرما است.
  • تنفس پذیر است.
  • پنبه، قابلیت ارتجاعی کمی دارد اما میتوان آن را به صورت خیس اتو کرد.
  • پنبه، ماده ای است که در هر نقطه از جهان که فصل رشد آن طولانیست، رشد می کند.

پارچه کتان یا لینن

یکی دیگر از انواع پارچه خنک تابستانی، پارچه کتان یا لینن است. معمولا شلوار های کتان و یا مانتو های کتان را در تابستان می توانید ببینید. بر خلاف ظاهری که دارند ف این نوع پارچه ها به خوبی در برابر حرارت عایق هستند و دمای بیرون را به سطح پوست شما نمی رسانند. همچنین جذب رطوبت بالایی دارد و به خوبی تعرق بدن شما را جذب کرده و بدن شما را خنک نگه می دارند.

پارچه کتان یا لینن

پارچه کتان یا لینن

از خواص فراوان پارچه لینن، میتوان به مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، عایق بودن در برابر حرارت، جذب رطوبت، خشک شدن سریع و راحت بودن در آن اشاره کرد. تنها ایراد پارچه کتان؛ این است که سریع چروک می‌شود. این مشکل یا ایراد کوچک نیز با شعار چین و چروک زیباست قابل حل است. همچنین، در صورتی که پارچه کتان با پارچه های دیگری مانند پنبه یا ویسکوز ترکیب شود، دیگر چروک نخواهد شد.

خصوصیات پارچه کتان یا لینن

  • پارچه کتان همانند چرم گیاهی، منشا گیاهی دارد.
  • پارچه لینن رسانای خوبی برای گرما است.
  • کتان، استاتیک ندارد.
  • پارچه کتان در برابر دمای بالا مقاوم میباشد برای همین جزو بهترین پارچه برای لباس تابستانی و هوای گرم است.
  • پارچه لینن را میتوان به صورت خشک یا با آب بدون مراقبت خاصی شست.
  • پارچه کتانی، انعطاف پذیری پایینی دارد.

پارچه ابریشمی

یکی از بهترین و مناسب ترین مدل ها در پارچه خنک تابستانی، پارچه های ابریشمی هستند. ابریشم، پارچه ای طبیعی است که توسط پروانه تولید می‌شود و علاوه بر جذب رطوبت دارای ویژگیهای خاصی است. برای مثال پارچه ابریشمی، تنظیم کننده دمای بدن است، (در تابستان بدن را سرد نگه می دارد و در زمستان گرما را تامین میکند).

پارچه ابریشمی

پارچه ابریشمی

همچنین پارچه ابریشم، لمس نرمی دارد، ظاهر آن صاف و نیمه براق است و با اینکه روکش خوبی دارد، باید مشخص شود که ابریشم لغزنده و سر نیست و این سرنخی است تا با الیاف مصنوعی ابریشمی اشتباه گرفته نشود. ابریشم یکی از بهترین پارچه ها برای لباسهای تابستانی از جمله بلوز، تاپ و شلوار گشاد، انواع سوتین، لباس کراپ یا پیراهن است.

ویژگیهای پارچه ابریشمی:

  • پارچه ابریشمی، نرم و دلپذیر است.
  • ابریشم درخشش طبیعی دارد.
  • پارچه های ابریشم به دلیل صاف بودن الیاف به راحتی کثیف نمی شوند.
  • پارچه ابریشمی به نور خورشید حساس است.
  • پارچه ابریشمی ضد تعریق بوده و گزینه مناسب برای بهترین پارچه برای لباس تابستانی و هوای گرم است.

پارچه کنفی

یکی دیگر از مدل های پارچه خنک تابستانی پارچه های کنفی هستند. این نوع پارچه ها طاهری شبیه به کتا ندارند اما کمتر چروک می شوند. ه علاوه، ظرفیت حرارتی زیاد پارچه کنفی در میان مزایای آن به چشم میخورد، یعنی در زمستان گرم و در تابستان خنک است. از طرفی لباس هایی با پارچه کنف، در هنگام شستن تغییر شکل میدهند و قابلیت جذب رطوبت بالایی دارند. معمولاً پارچه کنفی را با ابریشم یا پنبه مخلوط میکنند تا نرمی این پارچه را افزایش دهند.


پارچه لیوسل

یکی از انواع پارچه خنک تابستانی که کمتر به آن توجه می شود اما مانند پارچه های گفته شده در بالا قابلیت خنکی بالایی دارد پارچه لیوسل است. پارچه لیوسل که در ابتدا در ایالات متحده با نام تنسل (Tencel) به بازار عرضه شد، یکپارچه طبیعی است که از سلولز یا خمیر چوب ساخته می‌شود. اگرچه پارچه لیوسل یا تنسل، یک الیاف طبیعی نیست، اما به عنوان الیاف مصنوعی نیز طبقه بندی نمی‌شود. در هر صورت قیمت آن ارزانتر از پارچه های طبیعی است.

از سوی دیگر، پارچه لیوسل دارای سطحی نرم، سبک، تنفس پذیر و جذب بالای رطوبت می‌باشد. این ویژگیها آن را به یکی از پارچه های کلاسیک برای بهترین پارچه برای لباس تابستانی و هوای گرم، تبدیل می‌کند. پارچه نرم و ابریشمی لیوسل، درخشندگی فوق العاده ای دارد. پیراهن های تنسل برای پوشیدن روزمره عالی هستند؛ زیرا این پارچه ها خاصیت خنک کنندگی دارند و مراقبت از آنها نیز آسان است.


پارچه ریون

یکی از انواع پارچه خنک تابستانی که ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی بوده، پارچه ریون است. پارچه‌ی ریون ترکیبی از الیاف طبیعی پنبه و الیاف مصنوعی است که از سلولز گرفته می‌شود و طی پروسه‌ای تغییر پیدا می‌کند تا حسی شبیه به ابریشم، پنبه یا لینن پیدا کند. این پارچه می‌تواند در فهرست انواع پارچه‌ی تابستانی و مناسب برای آب و هوای گرم قرار گیرد.

پارچه خنک تابستانی – معرفی 7 نوع پارچه – خاله یاردا

پارچه خنک تابستانی – معرفی 7 نوع پارچه – خاله یاردا

پارچه‌ی ریون می‌تواند جایگزینی ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه برای پارچه‌های ابریشمی باشد. الیاف ریون نازک و بافت آن سبک است، به همین دلیل هوا می‌تواند در آن جریان داشته باشد و لباس به بدن نمی‌چسبد. پارچه‌ی ریون برای دوخت لباس‌های ورزشی در روزهای گرم بهار و تابستان بسیار مناسب است؛ علاوه بر این برای لباس‌های مجلسی یا شومیزهای تابستانی سبک، لطیف و راحت پارچه‌ی خوبی است. دمای شست‌وشوی پارچه‌های ریون بهتر است که پایین باشد تا بافت آن کمتر آسیب ببیند.


پارچه شانتون

پارچه تابستانی شانتون با ظاهری شکیل یکی از پر استفاده ترین پارچه های برای فصل های تابستان و بهار به شمار می آید. شانتون برای دوخت مانتو تابستانی و شومیز مجلسی مورد استفاده قرار می گیرد. البته می توانید از این پارچه برای تهیه انواع لباس رسمی و مناسب مهمانی نیز استفاده نمایید. از مهم ترین ویژگی های پارچه شانتون می توانیم به چروک نشدن و خوش دوخت بودن آن اشاره کنیم.

انتخاب پارچه برای هوای گرم

حال که با جنس انواع پارچه خنک تابستانی آشنا شدید بهتر است به سراغ انتخاب پارچه برای هوای گرم رفته و پارچه مناسب را انتخاب کنید. در واقع شما ممکن است به سراغ یک پارچه ابریشمی و یا نخی بروید اما این پارچه و خصوصیات آن برای تابستان مناسب باشد! پس علاوه بر جنس پارچه شما باید موارد دیگری را نیز مد نظر قرار دهید.

برای آنکه از فصول گرم، خنک بگذریم، نیاز به استفاده از پارچه‌های مناسب این فصل داریم. پارچه‌هایی که دمای بدن را بالا نمی‌برند و جریان هوا به راحتی از آن‌ها عبور می‌کنند. فراموش نکنید که در این فصل، انتخاب اولتان باید پارچه‌های بافته‌ شده از الیاف طبیعی باشد و تا حد ممکن سراغ الیاف مصنوعی و شیمیایی نروید. علاوه بر خنکای مطلوب، ضد حساسیت بودن از دیگر مزایای مهم استفاده از پارچه‌های الیاف طبیعی محسوب می‌شود و برای پوست‌های مستعد به آلرژی بسیار مناسب است.

انتخاب پارچه برای هوای گرم

معرفی 12 ویژگی پارچه مناسب تابستان

حال که به خوبی با انواع مدل های پارچه برای هوای گرم آشنا شدید، ویژگی های مهم این پارچه ها را به شما معرفی می کنیم. این ویژگی ها به عنوان ویژگی های پارچه مناسب تابستان شناخته می شوند. برخی از پارچه های معرفی شده، برای فصول سرد هم کاربرد دارند. در نتیجه با این ویژگی ها می توانید بین آنها تمایز ایجاد کنید:

  1. رنگ و ظاهر آراسته ای داشته باشد.
  2. رنگ روشن داشته باشند. پارچه های رنگ تیره به خوبی نور را جذب کرده و دمای بدن را افزایش میدهند.
  3. با کمی تعریق بدن، به بدن نچسبد.
  4. دارای بافت مناسبی باشد به نحوی که لکه های عرق روی آن ایجاد نشود.
  5. آثار تعریق بدن به راحتی از بافت پارچه پاک شود.
  6. در صورت شست و شو آبرفت نداشته باشد.
  7. با نشستن و برخاستن، چروک نشود.
  8. به راحتی از طریق اتوکشی چروک هایش رفع گردد.
  9. ایستایی مناسب و مطلوبی از خود داشته باشد.
  10. تراکم تار و پود پارچه مناسب با فصل بهار و یا تابستان باشد.
  11. سازگار با پوست های حساس باشد.
  12. لطیف و نرم باشد.
معرفی 12 ویژگی پارچه مناسب تابستان

معرفی سایت خاله یاردا

هدف از ایجاد سایت خاله یاردا، به عنوان مرجع یادگیری خیاطی بدون الگو، ارائه آموزش‌های لازم به صورت آنلاین به کاربران است. شما می‌توانید به راحتی آموزش‌های مورد نیاز خود را به صورت جداگانه و بر اساس نیاز خود تهیه کرده و از خیاطی خود لذت ببرید. همچنین این آموزش‌ها به خیاطان و افراد علاقه‌مند به خیاطی کمک می‌کند که سریع‌تر و بهتر لباس‌های مدنظر خود را آماده کنند.

معرفی سایت خاله یاردا

هدف از آموزش خیاطی بدون الگو چیست؟

با آموزش خیاطی بدون الگو می‌توانید هر آنچه دوست دارید بدوزید، از دامن گرفته تا انواع پیراهن و شلوار! همیشه یادتان باشد که برای دوختنِ آموزش دوخت لباس مجلسی بدون الگو و چه با الگو، هر چه اندازه‌گیری را دقیق‌تر انجام دهید و هر چه بیشتر به آن توجه کنید، نتیجۀ کارتان به مراتب بهتر خواهد بود. اگر قبلاً اندازه‌ها را تخمینی حساب می‌کردید، بهتر است از حالا به بعد، دقت کارتان را بیشتر کنید و به سراغ اندازه‌گیری دقیق بروید. قسمت‌های لازم را به طور دقیق انجام دهید و لباس را بر اساس آن اندازه‌ها بدوزید. یادتان باشد که اندازه‌هایی که می‌گیرید، درواقع نقشۀ راهتان هستند و باید بسیار دقیق باشند.

Hossein_Barati وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *